PEMBELAJARAN MODEL JIGSAW PADA MATA KULIAH BAHASA INDONESIA DI POLITEKNIK LP3I MAKASSAR

Authors

  • Husni Bt Salam Politeknik Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Profesi Indonesia Makassar
  • Basri Basri Universitas Fajar

DOI:

https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i3.26640

Keywords:

Jigsaw; Lesson Study; Strategi

Abstract

Indonesian  language  courses  are  compulsory  subjects  in  every  tertiary  institution  so  a  learning  model  is needed. The purpose of this study is to describe the Lesson Studybased cooperative learning model in the Indonesian language course at the Polytechnic LP3I Makassar. This research was conducted in 2 cycles. The subjects in this study  were  22  students  of  Business  Administration  class.  The  research  instrument  consisted  of  the  Lesson  Study feasibility  study  instrument  sheet, the  observation  sheet  of  problem  solving  skills  assessment  and  the  cognitive assessment assessment sheet. The results of the study used a Lesson Study based jigsaw method of 90%. The application of  the  Jigsaw  model  based  on  Lesson  Study  was  able  to  improvestudent  collaborative  skills  by  8.26%  and  cognitive learning  outcomes  by  1.56%  from  cycle  I  to  cycle  II.  The  conclusion  of  this  research  is  a  strategy  using  the  Jigsaw model based on Lesson Study can improve the collaborative skills and cognitive learning outcomes of each student.

References

Arikunto, S. (2010). Media Pembelajaran.Surakarta: Yuma Pustaka.

Aspiya, E., Asih, R. S., & Mukhlis, A. (2023). IMPLEMENTASI MODEL JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI DAN PEMAHAMAN MATERI PENULISAN SKRIPSI PADA MATA KULIAH BAHASA INDONESIA DI FTIK UIN PEKALONGAN. Jurnal Skripta, 9(1), 20-28.

Greenstein. (2012). Assesing 21st Century Skills: A Guide Evaluating Mastery And Authentic Learning. California: Corwin A Sage Comany.

Heriwan, D., & Taufina, T. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 673–680. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.416

Kunandar. (2012). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nur. (2015). Efektivitas Pembelajaran Model Jigsaw dalam Pembelajaran Biologi

. Thesis, not published. Universitas Negeri Malang: Malang

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif.Bandung: ALFABETA.

Tu’u, T. (2004). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswaJakarta: Grasindo

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

Salam, H. B. ., & Basri, B. (2023). PEMBELAJARAN MODEL JIGSAW PADA MATA KULIAH BAHASA INDONESIA DI POLITEKNIK LP3I MAKASSAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1228–1232. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i3.26640