ANALISIS EFEKTIFITAS SARANA DAN PRASARANA DALAM MENDUKUNG PROSES BELAJAR SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS: STUDI KASUS DI SEKOLAH LUAR BIASA
DOI:
https://doi.org/10.31004/jrpp.v8i2.47113Keywords:
Analisis, Efektifitas Sarana Dan Prasarana , Proses Belajar Siswa Berkebutuhan Khuss Sekolah Luar BiasaAbstract
This study aims to analyze the Analysis of the Effectiveness of Facilities and Infrastructure in Supporting the Learning Process of Students with Special Needs: Case Study in Special Schools. Type of qualitative research. Location at SLBN Punung. Data collection techniques with observation, interviews, documentation. Data analysis with triangulation. Based on the analysis of the effectiveness of facilities and infrastructure in Special Schools (SLB), it can be concluded that the availability and utilization of facilities and infrastructure that are in accordance with the needs of students with special needs play a very important role in supporting an optimal learning process. Adequate facilities, such as disability-friendly classrooms, special learning aids, and a safe and comfortable environment, have been proven to be able to increase student participation, concentration, and understanding in learning activities. However, there are still several obstacles in terms of maintenance and the limited number of aids that need attention to improve the effectiveness of educational services in SLB as a whole.References
AF, M. A., & Nurachadijat, K. (2023). Efektifitas Pendidikan Sekolah Luar Biasa (SLB)-A Budi Nurani Kota Sukabumi dalam Tinjauan Pendidikan Inklusif. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(1), 1–9.
Amalia, I. Z., & Ahmad, M. (2023). Manajemen Pembiayaan di Sekolah Luar Biasa dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan: Studi Kasus SLB di Padang. MANAZHIM, 5(2), 893–905.
Aziz, N., Muslim, K., & Amalia, B. (2024). Analisis Manajemen Inventarisasi dan Pemanfaatan Sarana dan Prasarana di SLB Negeri Widi Asih. Promis, 5(2), 108–125.
ENGKANA, A. A. M., MUNANDAR, A., SYAHBANA, M. K., SAGITA, L., ANNISA, S., SAMSIDAR, N., AGUSTIN, V. S., NAJWA, H., & ADILLA, R. (2024). MANAJEMEN PERENCANAAN SARANA DAN PRASARANA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI PROF. DR. SRI SOEDEWI MASICHUN SOFWAN, SH. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 4(4), 205–214.
Fauqi, A., Munandar, R. A., & Iyan, I. (2025). Analisis Kebutuhan Sarana dan Prasarana Pembelajaran Jasmani dan Olahraga di SLB Kabupaten Dompu. JANAH: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 34–42.
HARDANTI PUTRI, R. (2019). ANALISIS EFEKTIVITAS DALAM PENGELOLAAN DANA BANTUAN OPERASIONAL PENDIDIKAN (BOP)(Studi Kasus Sekolah Luar Biasa Negeri Bintan). STIE PEMBANGUNAN TANJUNGPINANG.
Ishaac, M. (2021). Digitalisasi Pendidikan Luar Biasa di Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus SLB Negeri 1 Palangka Raya. Muẚṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 3(2), 41–50.
Mudjiyanto, B. (2018). Pola komunikasi siswa tunarungu di sekolah luar biasa negeri bagian B kota Jayapura. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(2), 151–166.
Munandar, A., Sari, C. F., Widiarti, I., Syafitri, R. Y. I., Farisyanadira, N., Silpiyani, N., Siregar, A. S., Vazari, R. T., Dhalia, D., & Saputra, S. R. (2024). Manajemen Sarana Dan Prasarana Di SLBN Prof. Dr. Sri Soedewi Kota Jambi. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 76–85.
Nasrudin, M. F., Prasetyo, A. A., Nastain, M., Mukaromah, A., & Fathoni, T. (2025). Menangani Perubahan Fisik dan Emosi Remaja dalam Layanan Bimbingan Konseling. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 785–792.
Nuzula, M. F., Aslamiah, A., & Cinantya, C. (2024). ANALISIS HUBUNGAN AKREDITASI SEKOLAH LUAR BIASA DENGAN MUTU PENDIDIKAN DI SLB-C NEGERI PEMBINA PROVINSI KALIMANTAN SELATAN. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(7), 5099–5108.
Oriza, M. (2021). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa YPAC II Desa Santan Lueng Banda Aceh. UIN Ar-raniry.
Putri, R. S. A. (n.d.). MANAJEMEN PROGRAM VOKASIONAL BAGI PESERTA DIDIK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH MENENGAH ATAS (STUDI KASUS DI SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI PEMBINA TINGKAT NASIONAL BAGIAN C MALANG).
Tuwu, D., & Upe, A. (2024). MODEL PEMBINAAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS BINAAN SEKOLAH LUAR BIASA ABCD WATOPUTE (Studi Kasus Binaan SLB ABCD Watopute Kabupaten Muna). Welvaart: Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial, 5(2), 175–185.
wahyu Kusuma, R., Anajib, M. F., Khoiruddin, M. R., & Fathoni, T. (2025). Menegakkan Etika dan Moral Konselor dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Lingkungan Pendidikan. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 1401–1411.
Wati, W. (2024). Peran Manajemen Pendidikan Inklusif Terhadap Peningkatan Layanan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Di Sekolah Luar Biasa Negeri (SLBN) Parepare. IAIN Parepare.
Widhiarti, F. N., Hanifah, A., Chasanah, C., & Efendi, C. (n.d.). Efektivitas Pelaksanaan Pendidikan Inklusi terhadap Prestasi Belajar Siswa Berkebutuhan Khusus di SD Negeri 1 Bocor. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3).
Zulfa, E. R. (2015). Pengembangan Kapasitas Sekolah Luar Biasa untuk Meningkatkan Pelayanan Pendidikan bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Studi di SDLBN Kedungkandang Malang). Brawijaya University.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ahmad Musyafa, Luqi Darmawan, Muhammad Syuhada' Subir

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




