Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Model Doctor Materi Kinematika pada Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v5i4.28554Abstract
Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah mahasiswa Teknik Informatika Universitas Musamus Merauke tahun ajaran 2022/2023 pada materi kinematika. Jenis penelitian ini merupakan penelitian survey dengan analisis deskriptif kualitatif. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini berupa soal tes yang terdiri dari lima nomor soal uraian yang udah terintegrasi dengan indikator pemecahan masalah tipe doctor. Hasil penelitian menunjukan kemampuan mahasiswa mengerjakan soal pemecahan masalah masih berda pada level rendah. Mahasiswa yang mampu penyelesaikan masalah hingga tahapan logical progression untuk soal nomor 1 sebesar 44%, untuk soal nomor 2 sebesar 41,8%, untuk soal nomor 3, 4 dan 5 sebesar 46,5%. Mahasiswa mampu menyelesaikan tahapan pemecahan masalah usefull description, dan physics approach dengan baik dan mahasiswa belum mampu menyelesaikan masalah dengan baik pada tahapan indikator specific application of physics, mathematical procedures, logical progression.Downloads
Published
2024-06-11
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2024 Aprilita Ekasari, Algiranto Algiranto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).