PBL : Improving Problem Solving Ability in Science Subject Materials
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v5i1.16261Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP dengan pembelajaran berbasis masalah pada materi cahaya dan optik. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan desain penelitian one group pretest posttest design. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII A dan VIII B SMP Negeri 14 Gresik yang masing-masing berjumlah 30 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah metode observasi, tes, dan angket dengan menggunakan instrumen lembar observasi, lembar tes (pretest dan posttest) dan lembar angket respon siswa. Teknik analisis dalam penelitian ini adalah analisis skor dan kriteria penilaian keterlaksanaan pembelajaran, analisis uji dengan uji normalitas, uji t tidak berpasangan, dan uji N-gain ternormalisasi, analisis skor dan kriteria penilaian respon siswa. Setelah diterapkan model pembelajaran berbasis masalah, kemampuan pemecahan masalah siswa menunjukkan peningkatan.Downloads
Published
2023-09-04
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2023 Novia Riski Nursiam, Wihono Widodo, Aprilita Ekasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).