The Relationship Between Students’ Creative Thinking Ability & Their Writing Skills of Analytical Exposition Text
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v4i4.14899Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menemukan bukti empiris ada atau tidaknya hubungan yang signifikan antara kemampuan berpikir kreatif siswa dengan keterampilan menulis teks eksposisi analitis siswa kelas VIII SMPN 51 Jakarta. Metode penelitian yang digunakan adalah tipe kuantitatif korelasional. Teknik analisis data menggunakan Person Product Moment. Populasi dan sampel penelitian ini adalah 190 populasi & 36 responden SMPN 51 Jakarta. Hasil analisis dan perhitungan statistik menunjukkan bahwa robserved adalah 0,63 dan rtabel adalah 0,33 pada taraf signifikan 0,05 dengan df = 36-2 = 34. Ini terbukti bahwa robserved lebih tinggi dari rtabel (ro > rt). Ini menunjukkan bahwa H0 ditolak dan Hi diterima, sedangkan hasil uji-t adalah 6,09 lebih tinggi dari ttabel = 1,69 (ro > rt). Oleh karena itu, H0 ditolak dan Hi diterima. Alhasil, ada hubungan signifikan antara berpikir kreatif siswa dengan keterampilan menulis teks eksposisi analitis siswa kelas VIII SMPN 51 Jakarta.Downloads
Published
2023-06-22
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2023 Heni Novita Sari, Muhammad Farhan Ramadhan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).