Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran melalui Supervisi Akademik
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v4i4.14012Abstract
Tujuan penelitian tindakan sekolah ini adalah untuk meningkatkan kompetensi pedagogik guru dalam perencanaan dan pelaksanan pembelajaran melalui supervisi akademik di SMA Negeri 1 Banyuke Hulu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kompetensi pedagogik dengan supervisi mengalami peningkatan. Hal ini ditunjukkan dengan adanya peningkatan rata-rata hasil supervisi perencanan pembelajaran dari 57,2 % pada pra siklus menjadi 82,6 % pada siklus 2, ini berati terjadi peningkatan sebesar 25,4 %. Selain itu hasil dari pelaksanan Pembelajaran juga meningkat dari 56,4% pra siklus menjadi 72,2 % pada siklus 2 atau mengalami kenaikan sebesar 15,8%. Karena perencanan dan pelaksanan pembelajaran meningkat setelah adanya supervisi berkelanjutan, maka metode supervisi dianggap efektif.Downloads
Published
2023-04-17
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2023 Adusius Adusius
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).