The Effect of Scaffolding Strategy on Students’ Reading Comprehension at the Second Grade of SMA Swasta Daerah Kisaran in Academic Year 2021/2022
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v4i2.10703Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada peran dalam penerapan Strategi Scaffolding terhadap hasil pada pemahaman membaca siswa di kelas dua SMA Swasta Daerah Kisaran pada Tahun Ajaran 2021/2022. Jenis penelitian ini adalah desain penelitian kuantitatif dengan dua kelompok pre-test dan post-test. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas XI yang terdiri dari 2 kelas. Sampel penelitian terdiri dari seluruh siswa kelas XI IPA dan XI IPS. Pada kelas XI IPS sebagai kelas eksperimen dengan menggunakan Strategi Scaffolding dan pada XI IPA sebagai kelas kontrol dengan menggunakan metode pembelajaran konvensional. Setelah pembelajaran selesai. Post-test diperoleh hasil rata-rata 75,21 untuk kelas eksperimen dan 58,26 untuk kelas kontrol. Hasil uji-t diperoleh t-test = 9,63 > t-tabel = 2,021 maka Ha diterima, dengan demikian diperoleh ada pengaruh hasil belajar siswa dengan menggunakan Scaffolding Strategy terhadap hasil belajar membaca pemahaman siswa di kelas XI IPA SMA Swasta Daerah Kisaran.Downloads
Published
2022-12-27
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).