Implementasi Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur Siswa Sekolah Dasar Kelas 4
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v4i2.10219Abstract
Salah satu dampak globalisasi adalah tidak optimalnya nilai-nilai moral yang tidak hanya berdampak pada masyarakat, tetapi juga pada dunia politik dan pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi pendidikan pancasila dalam pembentukan karakter jujur ??dan tanggung jawab siswa. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Yang menjadi subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, guru dan siswa. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini berupa pengumpulan data berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter jujur ??dan tanggung jawab siswa meliputi tiga aspek yaitu perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi.Downloads
Published
2022-12-23
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2022 Desi Pristiwanti, Bai Badariah, Evi Damayanti, Tatu Hilaliya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).