The Analysis of Lexical Cohesion on Academic Text of IELTS Reading Passages and Its Implication for English Teaching
DOI:
https://doi.org/10.31004/jote.v4i4.14013Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis dan item kohesi leksikal yang dominan pada bacaan akademik IELTS. Penelitian ini dilakukan dengan metode Deskriptif Kualitatif. Subyek penelitiannya adalah bacaan bacaan IELTS 16. Objek penelitiannya adalah kohesi leksikal yang ditemukan dalam teks. Hasil analisis menunjukkan bahwa jenis kohesi leksikal yang ditemukan adalah Pengulangan, Sinonim, Antonim, Hiponim, Meronim, dan Kolokasi. Hasilnya menunjukkan bahwa jumlah kohesi leksikal tertinggi muncul dalam teks adalah kolokasi (25 item) dan pengulangan (19 item). Ini berarti teks akademik IELTS kompleks dan dapat disesuaikan dengan kehidupan sehari-hari karena bergantung pada isu-isu umum yang disajikan secara global. Teks akademik ini sangat direkomendasikan untuk digunakan oleh guru dalam pembelajaran bahasa Inggris dan secara pedagogis sangat membantu siswa untuk meningkatkan keterampilan kata-kata dalam bahasa Inggris dasar.Downloads
Published
2023-04-13
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal. 2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).