Analisis kinerja terkait kepuasan masyarakat layanan teman bus (Studi kasus: Angkutan Umum Koridor 2)
DOI:
https://doi.org/10.31004/jutin.v8i1.42068Keywords:
Infrastructure, Assurance, Comfort, Accessibility, EmpathyAbstract
Public transportation constitutes a service designed for the conveyance of passengers, characterized by a collective travel framework accessible to the broader populace. The rise in population leads to an escalation in human mobility, thereby amplifying the demand for transportation services. In alignment with the problem formulation, the objective of this study is to 1) Examine the factors that affect the degree of user satisfaction regarding the performance of Teman Bus transportation services along Corridor II Panakkukang Square - Sultan Hasanuddin International Airport in Makassar City. 2) investigate the primary factors that significantly impact user satisfaction regarding Teman Bus transportation services along Corridor II from Panakkukang Square to Sultan Hasanuddin International Airport in Makassar City. The research method is descriptive qualitative analysis with SPSS Version 21. The results obtained are as follows. Regression Equation Model: Y = 15.160 + 0.457X1 + 0.255X2 - 0.011X3 + 0.686X4 - 0.1547X5 - 0.42X6 + 0.254X7 Using the following description: Variable: X1 Physical Aspect of Infrastructure has a coefficient value of 0.457. Variables: X2 Reliability Aspect, coefficient value 0.255; X3 Responsiveness Aspect, coefficient value 0.011. Variable: X4 Security Assurance Aspect, having a coefficient value of 0.686. Variables: X5 Empathy Aspect (0.1547), X6 Accessibility Aspect (0.422), and Variable: X7 Comfort Aspect has a coefficient value of 0.254.References
Afkar, A., Said, L. B., & St Maryam, H. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi fungsi transit pada Terminal Metro Makassar berdasarkan persepsi pengguna. Jurnal Flyover, 1(1), 1-11.
Alkam, R. B., & Said, L. B. (2018). Pemilihan Moda Transportasi Menuju Kampus Mahasiswa Universitas Muslim Indonesia. Jurnal Transportasi, 18(3), 201-210.
Amien, S., Said, L. B., & Syarkawi, M. T. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna terhadap Kinerja Pelayanan Angkutan Teman Bus Koridor III Kampus II PNUP-Kampus II PIP di Kota Makassar. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(10), 30-39.
Amir, M. S., Said, L. B., & Syafei, I. (2022). Kajian Pengaruh Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan dan Minat Pengguna Teman Bus berdasarkan Persepsi Masyarakat: Kasus Trayek Mamminasata Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(3), 31-42.
Amir, M. S., Said, L. B., & Syafei, I. (2022). Kajian Pengaruh Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan dan Minat Pengguna Teman Bus berdasarkan Persepsi Masyarakat: Kasus Trayek Mamminasata Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(3), 31-42.
Amir, M. S., Said, L. B., & Syafei, I. (2022). Kajian Pengaruh Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan dan Minat Pengguna Teman Bus berdasarkan Persepsi Masyarakat: Kasus Trayek Mamminasata Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(3), 31-42.
Anies, M. K., & Kasim, M. R. (2022). Level Of Service Pedestrian in Makassar to Support Multimodal Transportation. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 7(3), 1240-1242.
Basowa, A. P., & Setiawan, J. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Pengguna Transportasi Umum Bus Trans Batam). SCIENTIA JOURNAL: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(2).
Fatmawati, Z., & Susanty, A. (2016). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna bus rapid transit (Brt) trans Semarang Dengan Metode heterogeneous customer satisfaction index Dan importance performance analysis. Industrial Engineering Online Journal, 5(4).
Firdaus, R., Wahyuni, A., & Tistogondo, J. (2021). Analisis tingkat kepuasan pelanggan terhadap kualitas pelayanan bus rapid transit, surabaya (studi kasus: pelayanan suroboyo bus). Jurnal Ilmiah MITSU (Media Informasi Teknik Sipil Universitas Wiraraja), 9(1), 47-56.
Hafid, D. M., & Syafei, I. (2022). Studi Tingkat Kepuasan Pengguna Jasa Terhadap Kinerja Pelayanan Angkutan Teman Bus Koridor IV Kampus Teknik Unhas Gowa-Mall Panakkukang di Kota Makassar. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(6), 9-19.
Harja, D. A., Darmojo, H. S., & Abdillah, H. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Jasa Terhadap Pelayanan Terminal Poris Plawad Tangerang. Jurnal Ilmiah Fakultas Teknik, 1(2), 117-123.
Harlan, D. (2014). Pengaruh Kemudahan, Kepercayaan dan Risiko Persepsian Terhadap Bertransaksi Menggunakan E-Banking pada UMKM di Kota Yogyakarta. Skripsi. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
Horasman, J. (2021). Kajian Tingkat Pelayanan Angkutan Umum Bus Rapid Transit (BRT) Trans Mebidang Rute Pusat Pasar Medan–Terminal Lubuk Pakam (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara).
Kasim, A. M. R., Wicaksono, A. D., & Kurniawan, E. B. (2017, June). The integration level of public transportation in Makassar City. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 70, No. 1, p. 012021). IOP Publishing.
Kasim, M. (2015). Pengaruh Tingkat Keterpaduan Moda Transportasi Darat Terhadap Preferensi Masyarakat Dalam Memilih Moda Di Kota Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).
Kasim, M. R. (2020). Peningkatan Kinerja Operasional Moda Transportasi dengan Konsep Multimoda di Kota Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).
Nuh, M. A., St Maryam, H., & Syarkawi, M. T. (2022). Analisis Pemilihan Moda Transportasi Online dan Angkutan Kota bagi Pegawai Balai Besar Pelaksana Jalan Nasional. Jurnal konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan sains, 1(2), 21-28.
Nuh, M. A., St Maryam, H., & Syarkawi, M. T. (2022). Analisis Pemilihan Moda Transportasi Online dan Angkutan Kota bagi Pegawai Balai Besar Pelaksana Jalan Nasional. Jurnal konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan sains, 1(2), 21-28.
Rosalia, K. J., & Purnawati, N. K. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien RSU Surya Husadha di Denpasar (Doctoral dissertation, Udayana University).
Said, L. B., & Syafei, I. (2022). Analisis Pengaruh Layanan Terhadap Kepuasan Pengguna Jasa Pelabuhan Soekarno Hatta Makassar. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(2), 10-20.
Said, L. B., & Syarkawi, M. T. (2021). Analisis Kinerja Terminal Regional Angkutan Umum (Studi Kasus Terminal Regional Daya Makassar). Jurnal Teknik Sipil MACCA, 6(3), 213-220.
Siddiq, R., & Ashad, H. (2022). Kajian Biaya Tarif Penumpang dan Operasional Kendaraan terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Bus Mamminasata di Kota Makassar. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(9), 12-23.
St Maryam, H., & Syarkawi, M. T. (2021). Pengaruh Tingkat Kepuasan Penumpang Terhadap Jasa Layanan Pengguna Jasa Transportasi Berbasis Aplikasi Online di Kabupaten Wajo. Jurnal Flyover, 1(2), 60-69.
St Maryam, H., Said, L. B., & Adam, M. (2021). Analisis Pengembangan Sistem Angkutan Umum di Jalur Trans Kalimantan Berdasarkan Persepsi Pengguna Terminal Batu Ampar Kota Balikpapan. Jurnal Flyover, 1(1), 50-58.
Supardi, S., & Syafei, I. (2022). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Layanan Penumpang Dan Distribusi Barang (Kargo) Pada Bandar Udara Andi Jemma Di Kabupaten Luwu Utara Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Konstruksi: Teknik, Infrastruktur dan Sains, 1(9), 1-11.
Syafei, I., & Said, L. B. (2022). Analisis Persepsi Kepuasan Pengguna Transportasi Udara pada Bandar Udara Sultan Hasanuddin Kota Makassar. Jurnal Flyover, 2(1), 21-28.
Syarkawi, M. T., Syafei, I., Munsyir, I., & Saleh, S. (2019). Analisis Kinerja Angkutan Umum BMA (Studi Kasus Rute Pinrang –Makassar PP). PENA TEKNIK: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Teknik, 4(2), 111-121.
Toriq, M., & Martoatmodjo, S. (2014). Pengaruh fasilitas dan kualitas layanan terhadap kepuasan pelanggan pada SPBU Pertamina 54.612. 64 di Sidoarjo. Jurnal Ilmu & Riset Manajemen, 3(8).
Trinandika, Y., Mustam, M., & Rihandoyo, R. (2015). Kualitas Pelayanan Bus Rapid Transit (BRT) Trans Semarang Terhadap Kepuasan Pelanggan (Koridor IV Cangkiran–Bandara A. Yani). Journal of Public Policy and Management Review, 4(2), 118-129.
Widodo, W., Purba, A., & Wardani, D. W. S. (2018). Kajian Kepuasan Pengguna BRT Bandar Lampung Terhadap Kualitas Layanan Menggunakan Structural Equation Modeling.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Agung Setiawan, Lambang Basri Said, Ilham Syafei

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.