Analisis perbedaan aliran harian dan muka air harian terhadap data debit menggunakan two-way anova dengan mendukung penerapan sistem manajemen Mutu ISO 9001:2015
DOI:
https://doi.org/10.31004/jutin.v8i1.39946Keywords:
Daily Flow, Daily Water Level, ISO 9001:2015, Two-Way ANOVAAbstract
This research analyzes differences in daily flow and water level using Two-Way ANOVA in the context of ISO 9001:2015. The study was conducted to evaluate significant differences in data during January-March and their impact on continuous improvement. Flow and water level data showed a normal distribution, reflecting stability, but the homogeneity test results revealed significant variations. Tukey's post hoc test showed significant differences between January-February and February-March, but not between January-March. These variations indicate the need to evaluate causal factors, such as weather patterns or operational instability. The research recommends standardizing procedures to maintain consistency of operational processes. Improved monitoring systems are also needed to ensure data reliability. Regular training for staff is an additional solution to reduce variability and support quality. This step is expected to strengthen the implementation of the principles of ISO 9001:2015.References
Amal. (2023). Hubungan Evapotranspirasi, Hujan dan Elevasi Muka Air Tanah pada Lahan Gambut Tropis Sebagai Awal Penentuan Kondisi Lahan Basah. Jurnal Ilmu Lingkungan, 21(4), 830–838.
Azizah. (2022). PENGELOLAAN SUMBERDAYA AIR Cut Azizah. Fakultas Teknik Universitas Almuslim, 13(3), 1–5.
Cakram. (2023). Pengaruh Metode Kerja Kelompok Terhadap Kemandirian Belajar. Pendas?: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(September), 1112–1122.
Didik Himmawan. (2022). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii Smpn 2 Indramayu. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 3(2), 19–28.
Dwiwana. (2021). Analisa Ketersediaan Dan Kebutuhan Air Irigasi Di Daerah Irigasi Terdu. Jurnal Mahasiswa Teknik Sipil Universitas Tanjungpura, 6(1), 215–223.
Efendi. (2023). Group Size sebagai Alternatif untuk Memaksimalkan Keaktifan Mahasiswa Saat Praktik di Laboratorium.
Fatimah. (2022). Analisis Hasil Belajar Mahasiswauniversitas Potensi Utama Menggunakan Two Way Anova. Journal of Mathematics Education and Science, 8(1), 2528–4363.
Firmansyah. (2020). Identifikasi Faktor Penentu dan Perhitungan Standard Time Proses Washing di PT . X. 8(2), 329–336.
Franky. (2021). Identifikasi Dan Pengukuran Debit Aliran Sungai Sario. Jurnal Teknik Sipil Terapan, 3(3), 146–155.
Gandara. (2020). Analisis Penerapan Sni Iso 9001:2015 Melalui Jumlah Ketidaksesuaian Produk, Proses Dan Pelayanan Pada Pt. X. Jurnal Standardisasi, 22(3), 171.
Hadiyantini. (2022). Partisipasi Masyarakat dalam Program Gerakan Tanam dan Pelihara 50 Juta Pohon terhadap Tingkat Penjualan Bibit Tanaman Hutan di Provinsi Jawa Barat (Suatu Kasus pada Pengada/Pengedar Bibit Tanaman Hutan di Provinsi Jawa Barat). Paspalum: Jurnal Ilmiah Pertanian, 10(2), 200.
Hidayah. (2023). studi komparasi penerapan kelas homogen dan heterogen. 06(01), 31–43.
Irmayanti. (2021). Kinerja Pegawai Bidang Pengelolaan Sumber Daya Air (Psda) Pada Dinas Pekerjaan Umum Di Kabupaten Enrekang. Kajian Ilmiah Mahasiswa …, 2(April 2021).
Lestiningsih. (2023). Hubungan Implementasi Sistem Manajemen ISO 9001-2015 terhadap Peningkatan Standar Mutu Produk Baja Tulangan di Jakarta. Jurnal Perspektif, 21(1), 21–30.
Marpaung. (2022). Penerapan Metode Anova Untuk Analisis Sifat Mekanik Komposit Serabut Kelapa. Jurnal Online Poros Teknik Mesin, 6(2), 151–162.
Nasution. (2021). Dasar Statistika. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 13(2), 141–145.
Nawassyarif. (2020). Sistem Informasi Pengolahan Data Ternak Unit Pelaksana Teknis Produksi Dan Kesehatan Hewan Berbasis Web. Jurnal Informatika, Teknologi Dan Sains, 2(1), 32–39.
Pokhrel. (2024). pengolahan data. ????, 15(1), 37–48.
Putra. (2021). Untuk Meningkatkan Kualitas Dan Daya Saing. 43–49.
Quraisy. (2022). Normalitas Data Menggunakan Uji Kolmogorov-Smirnov dan Saphiro-Wilk. J-HEST Journal of Health Education Economics Science and Technology, 3(1), 7–11.
Rizky. (2013). Integration of Climate Protection and Cultural Heritage: Aspects in Policy and Development Plans. Free and Hanseatic City of Hamburg. Journal of Engineering Science and Technology Management (JES-TM), 26(4), 1–37.
Sangila. (2020). Deskripsi kemampuan mahasiswa fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan Kendari dalam menganalisis data statistika. Jurnal Al-Ta’dib, 11(1), 109–126.
Selvi. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164.
Sevita. (2023). Analisis Penerapan Metode One Way Menggunakan Alat Statistik SPSS. Sevita Sari Dewi, Rizka Ermina, Veila Anggoro Kasih, Fera Hefiana, Agus Sunarni, Rini Widianingsih. Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Universitas Jendral Soedirman. 2(2), 121–132.
Sianturi. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397.
Sintia. (2022). Perbandingan Tingkat Konsistensi Uji Distribusi Normalitas Pada Kasus Tingkat Pengangguran di Jawa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, Statistika, Dan Aplikasinya, 2(2), 322–333.
Staddal. (2020). Analisis debit aliran sungai DAS Bila, Sulawesi Selatan. Jurnal Sumber Daya Air, 12(2), 117–130. h
Syahri. (2022). statistika pendidikan. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 6(2), 121–129.
Wayan, I. (2024). Penerapan Manajemen Mutu sesuai ISO 9001:2015 pada Kontraktor PT. Narendra Putra Dewata. Teknika, 19(1), 17–25.
Wilujeng. (2021). Analisis Penerapan ISO 9001:2015 Pada Bagian Pengecekan Karoseri Truk Studi Kasus Di Pt. XYZ. Journal of Engineering Science and Technology Management (JES-TM), 1(2), 1–7.
Yurnalisdel. (2022). Analisis Penerapan Sistem Manajemen Mutu ISO 9001:2015 Terhadap Kinerja Operasional Perusahaan. COMSERVA Indonesian Jurnal of Community Services and Development, 2(08), 1219–1229.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ari Vera Hardiyanti, Farida Pulansari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.