EMPOWERING EDUCATIONAL COMMUNITIES: INNOVATION AND POSITIVE IMPACT THROUGH COMMUNITY SERVICE PROGRAMS

Authors

  • Ayi Abdurahman Universitas Nusa Putra

DOI:

https://doi.org/10.31004/cdj.v5i1.25546

Keywords:

Positive Impact, Innovation, Empowerment

Abstract

Community service in education through community service programs is the main focus of this article. This purpose of service illustrates efforts to empower the educational community through innovation and positive impact. The service method uses a participatory action research (PAR) approach through participatory and collaborative methods, which is applied to identify specific needs in the educational community, involving teachers, students, parents, and the local community. Community service activities will be carried out from July to September 2023. The service results include increased active involvement from stakeholders, positive changes in teaching methods, and adopting innovations at the educational institution level. Beyond providing assistance, the program creates sustainable change in the education ecosystem, demonstrating that innovation and active collaboration are key to strengthening and empowering the education community. This article provides practical and inspiring insights for educational institutions and communities to adopt similar approaches to achieve a significant positive impact in improving the quality of education.

References

Afandi, A., Lally, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kabau, R. A., Rahman, S. A., Sudirman, M., Jamilah, Kadir, N. A., Junaid, S., Nur, S., Dwi, R., Parmitasari, A., Nurdiyanah, Wahid, M., & Wahyudi, J. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat. In Suwendi, A. Basir, & J. Wahyudi (Eds.), Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Kemenag RI (1st ed.). Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Kemenag RI.

Afrita, J. (2023). Peran Artificial Intelligence dalam Meningkatkan Efisiensi dan Efektifitas Sistem Pendidikan. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(12), 3181–3187.

Anugrah, W. D., Saufa, A. F., & Irnadianis, H. (2022). Peran Pojok Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Masyarakat Dusun Ngrancah. Jurnal Pustaka Budaya, 9(2), 93–98.

Arintistia, N., & Acmad Kholik, J. (2022). Inovasi Pembelajaran Menulis Huruf Hijaiyah Di TPQ As-Syifa Bangsal. Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 75–82. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v2i2.63

Asfahani, A. (2019). Model Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Akhlak (Studi Kasus Kelas Reguler dan Kelas Akselerasi MTs Negeri Ponorogo). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 11(1), 13–36.

Baroya, E. P. I. H. (2018). Strategi Pembelajaran Abad 21. Jurnal Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Prov. DIYogyakarta.

Fussalam, Y. E., Kurniawan, R., Saputra, D. I. M., Aprizan, A., & Zulmi, Z. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif, Pemuda dan Olahraga Di Desa Lubuk Tenam. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 1(1), 8–15.

Hakim, L., Khusniyah, N. L., & Mustafa, P. S. (2023). Sosialisasi Pendidikan Inklusif dan Disabilitas di Desa Bayan Kecamatan Bayan Kabupaten Lombok Utara. Abdinesia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 44–49.

Harahap, A. R., & Prastowo, A. (2021). Kompetensi Guru Sekolah Dasar dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran di SLB Kasih Ibu Dolok Masihul. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 191–199.

Hermawan, Y., Suherti, H., & Gumilar, R. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar (Lingkungan Keluarga, Lingkungan Kampus, Lingkungan Masyarakat) Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 8(1), 51. https://doi.org/10.25157/je.v8i1.3317

Hidayat, Rofmat., Anggi Indah Yuliana., R. M. (2022). Pendampingan Pemahaman Materi Greeting dengan Media Viddeo Scribe di MTs Tauhidayah Bojonegoro. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 6–10.

Hidayatullah, A. 2017. (2017). Pendampingan Pendidikan Anak di Kelurahan Genteng Surabaya. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vol.1, No.1, Februari 2017 Hal 45 – 51 ISSN 2528-4967 (Print) Dan ISSN 2548-219X (Online), 1(1), 45–51.

Istianti, T. (2018). Pengembangan Keterampilan Sosial Untuk Membentuk Prilaku Sosial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 32–38. https://doi.org/10.17509/cd.v6i1.10515

Lestariningrum, A., & Wijaya, I. P. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Media Panggung Boneka Tangan. Nusantara of Research, 1(1), 12–18.

Mega, I. R., & Sugiyarti, S. (2021). Peningkatan Kecakapan Hidup Melalui Program Pelatihan Kreativitas Untuk Melatih Kemandirian Ekonomi. Adimas?: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 29. https://doi.org/10.24269/adi.v5i1.3096

Muhtarom, A. (2019). Participation Action Research dalam Membangun Kesadaran Pendidikan Anak di Lingkungan Perkampungan Transisi Kota. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 18(2), 259. https://doi.org/10.21580/dms.2018.182.3261

Nurdayanti, M. (2021). Implementasi Pengembangan Kurikulum Untuk Pencapaian Kompetensi Siswa Pada Pembelajaran Masa Pandemi Di MTs PAB-1 Helvetia Medan. Jurnal Fadillah: Manajemen Pendidikan Islam & Umum, 1(3).

Prabowo, M. A., & Qomaruddin, M. T. (2022). PENTINGNYA PENDIDIKAN MELALUI PENERAPAN PROGRAM BIMBINGAN BELAJAR. JPKM (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 28(4), 395–401. https://doi.org/10.24114/jpkm.v28i4

Rahmelia, S., & Prasetiawati, P. (2021). Implementasi Self-Directed Learning Siswa SMPN 7 Palangka Raya Di Masa Pandemi. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 194–205.

Travelancya, T., & Asfahani, A. (2022). Model Pendampingan Penyelenggaraan Kelompok Bermain Holistik & Integratif. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(01), 29–35.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

Abdurahman, A. . (2024). EMPOWERING EDUCATIONAL COMMUNITIES: INNOVATION AND POSITIVE IMPACT THROUGH COMMUNITY SERVICE PROGRAMS. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 1729–1733. https://doi.org/10.31004/cdj.v5i1.25546