Rekomendasi Peningkatan Kualitas Pelayanan di Terminal XYZ dengan Menggunakan Metode Servqual dan PGCV

Authors

  • Muhammad Taufiq Kamil Universitas Tanjungpura
  • Dedi Wijayanto Universitas Tanjungpura
  • Noveicalistus H Djanggu Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.31004/jutin.v8i4.51133

Keywords:

Service Quality, Passenger Satisfaction, Terminal, SERVQUAL, PGCV

Abstract

Terminal XYZ is a terminal located in Kubu Raya Regency, West Kalimantan. Based on historical data from the Kubu Raya Central Bureau of Statistics (BPS), there has been a decline in the number of passengers from 2022 to 2024, particularly on intercity routes within the province (AKDP). In addition, there have been several complaints regarding poorly maintained facilities, such as the condition of the toilets, lighting, waiting area, and others. This study aims to assess passenger satisfaction with the services at Terminal XYZ and to provide recommendations for improving service quality using the Service Quality (SERVQUAL) and Potential Gain Customer Value (PGCV) methods. The results of the study indicate that out of 21 attributes, there are three attributes with the highest potential for increasing satisfaction: clean and odor-free toilets with a PGCV value of 8.705, adequate lighting conditions with a PGCV value of 7.803, and the availability of official, safe, and reliable partner taxi services with a PGCV value of 7.188.

References

Darmanah, G. (2019). Metodologi Penelitian, Lampung: CV. Hira Tech.

Evifani, E., Anggela, P., & Uslianti, S. (t.t.). REKOMENDASI PERBAIKAN KUALITAS PELAYANAN UNTUK MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN HOTEL XYZ DENGAN MENGGUNAKAN METODE FUZZY-SERVQUAL DAN PGCV. Jurnal Teknik Industri Universitas Tanjungpura, 8(3).

Hidayat, A. A. (2021). Menyusun instrumen penelitian & uji validitas-reliabilitas. Health Books Publishing.

Ismail, T., & Yusuf, R. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan kantor indihome gegerkalong di kota bandung. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 5(3), 413–423.

Kasinem, K. (2021). Pengaruh kepercayaan dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada Hotel Bukit Serelo Lahat. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 17(4), 329–339.

Komala, R. D., & Nellyaningsih, N. (2017). Tinjauan implementasi personal selling pada pt. Astra Internasional Daihatsu astra biz center Bandung pada tahun 2017. Eproceedings Of Applied Science, 3(2).

Lestari, A. T., & Iskandar, K. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap kepuasan konsumen Bank BTN cabang Tegal. Journal of Economic and Management (JECMA), 3(2), 1–9.

Maulani, A. R. (t.t.). PENGUKURAN TINGKAT KEPUASAN KONSUMEN APLIKASI MYPERTAMINA DENGAN METODE SERVQUAL, CSI, DAN IPA. Jurnal Teknik Industri Universitas Tanjungpura, 7(3).

Rosyidah, H., Wuryandari, T., & Rusgiyono, A. (2015). Analisis kualitas pelayanan dengan menggunakan fuzzy servqual, kuadran ipa, dan indeks pgcv. Jurnal Gaussian, 4(4), 885–894.

Siahaan, S. D. N., & Agustini, F. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Dengan Metode Customer Satisfaction Index (CSI)(Studi Kasus Pada BNI UNIMED). Journal of Business and Economics Research (JBE), 2(1), 13–19.

Simatupang, R. Y., & Kurniawan, W. J. (2022). A Pengukuran Kualitas Pelayanan Menggunakan Metode SERVQUAL Pada Restoran Serbaraso. Journal of Scientech Research and Development, 4(1), 70–87.

Subandi, A. (2018). Analisis Pengaruh Halte Atau Titik Lokasi Naik Turun Penumpang Terhadap Fungsi Dari Terminal Subang. MESA (Teknik Mesin, Teknik Elektro, Teknik Sipil, Teknik Arsitektur), 3(1), 32–40.

Widyarto, W. O., Djamal, N., & Adhim, F. (2018). Analisis kualitas pelayanan publik dengan metode fuzzy-service quality (f-servqual) dan index potential gain customer value (IPGCV).

Downloads

Published

2025-10-20

How to Cite

Kamil, M. T., Wijayanto, D., & Djanggu, N. H. (2025). Rekomendasi Peningkatan Kualitas Pelayanan di Terminal XYZ dengan Menggunakan Metode Servqual dan PGCV. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 8(4), 4395–4406. https://doi.org/10.31004/jutin.v8i4.51133

Issue

Section

Articles of Research

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.