Systematic literature review : Efektivitas penggunaan media digital sebagai instrumen evaluasi dalam Pembelajaran Kejuruan di SMK

Authors

  • T Rahmilia Agraini Universitas Negeri Padang
  • Adisty Akhoma Ummah Universitas Negeri Padang
  • Putri Mayang Sari Universitas Negeri Padang
  • Wakhinuddin Simantupang Universitas Negeri Padang
  • Yuliana Yuliana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.31004/jutin.v7i4.37173

Keywords:

efektifitas, Media Digital, Evaluasi, Pembelajaran Kejuruan, SMK

Abstract

Vocational education in Vocational High Schools (SMK) plays an essential role in equipping students with relevant skills. To ensure a successful learning process, regular evaluation is needed. This study aims to analyze the effectiveness of using digital media as an evaluation tool in vocational education at SMK. Using a systematic literature review method, this study examines various relevant scholarly articles on the implementation of digital evaluation media in vocational subjects at SMK. The findings indicate that digital evaluation tools, such as Wordwall, Quizizz, Edmodo, Kahoot, and Google Forms, play a significant role in improving student outcomes, engagement, and motivation. These digital tools facilitate interactive and efficient evaluation, support more adaptive and objective assessment processes, and provide faster feedback.

References

Fajriani, G., Surani, D., & Fricticarani, A. (2023). Evaluasi berbasis game edukasi Wordwall untuk meningkatkan berpikir kritis siswa generasi Z kelas X di SMK Pasundan 1 Kota Serang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 36-42.

Felani, F. R., & Susilowibowo, J. (2021). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran akuntansi virtual berbasis Edmodo. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 31(2), 61-73.

Fiti, T. A., Fatdha, T. S. E., Yenni, H., & Astarilla, L. (2022). Pengenalan platform digital sebagai media dan evaluasi pembelajaran SMK Bina Profesi Pekanbaru. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 2(2), 155-162.

Fitria, N., Julyanur, M. Y., & Widyanti, E. (2024). Langkah-langkah evaluasi pembelajaran. Pustaka. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1572

Gao, X. (2023). Research on the learning evaluation system of vocational education driven by big data. ICISE-IE. https://doi.org/10.1109/icise-ie60962.2023.10456454

Ghosh, L., & Ravichandran, R. (2024). Emerging technologies in vocational education and training. Journal of Digital Learning and Education. https://doi.org/10.52562/jdle.v4i1.975

Hossain, M. S., & Hossain, M. R. (2024). Digital education revolution: Evaluating LMS-based learning and traditional approaches. Journal of Information Technology and Computing. https://doi.org/10.69478/jitc2024v6n002a03

Hutagaol, P., Kurniawan, M., & Mulyana, R. (2020). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran menggunakan aplikasi Kahoot pada pelajaran konstruksi jalan dan jembatan kelas XI program keahlian desain permodelan dan informasi bangunan SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 888-898.

Indriyanti, Y. D. (2022). Rancang bangun media evaluasi pembelajaran berbasis Wordwall untuk mata pelajaran simulasi dan komunikasi digital SMK Khaira Ummah. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(1).

Iskandar, M., Dzulkurnain, M., Aminuddin, A., Hammood, W. A., Abdullah, K. H., & Miah, M. B. A. (2024). Optimizing students’ practical skills through project-based learning: Case study in vocational high schools. International Journal of Evaluation and Research in Education. https://doi.org/10.11591/ijere.v13i5.28694

Kayali, B., & Balat, ?. (2024). Assessment, evaluation, and feedback in online education with artificial intelligence-supported tools. In Advances in Computational Intelligence and Robotics Book Series. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-4268-8.ch008

Larasati, M. I., Subroto, D. E., & Tabrani, M. B. (2023). Pengaruh penggunaan media evaluasi online berbasis Quiziz pada mata pelajaran Simulasi Komunikasi dan Digital (Simdig) terhadap hasil belajar siswa kelas X di SMK Pasundan 1 Kota Serang. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(5), 180-190.

Meylani, R. (2024). A comparative analysis of traditional and modern approaches to assessment and evaluation in education. Bat? Anadolu E?itim Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.51460/baebd.1386737

Narassati, N. A., Saleh, R., & Arthur, R. (2021). Pengembangan alat evaluasi berbasis hots menggunakan aplikasi Quizizz pada mata pelajaran mekanika teknik dalam pembelajaran jarak jauh. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 3(2), 169-180.

Rahmawati, A., Wijoyo, S., & Hidayat, N. (2024). Implementasi media Kahoot sebagai alat evaluasi pada metode pembelajaran Think Pair Share (TPS) dalam meningkatkan proses pembelajaran pada mata pelajaran basis data di SMK (Studi kasus SMK Negeri 6 Malang). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 8(4).

Rini, C. S. (2022). Penggunaan media Kahoot untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran sistem operasi siswa kelas X Teknik Komputer dan Jaringan di SMK Negeri 1 Gempol. Devosi: Jurnal Teknologi Pembelajaran, 12(1), 48-57.

Safitri, E., & Purnamasari, L. (2024). How effective is the use of digital evaluation media in learning students: A review. Journal of Digital Learning and Distance Education. https://doi.org/10.56778/jdlde.v3i1.303

Sembiring, L., & Sembiring, S. S. (2024). Practical application of assessment theories for English teachers through digital technologies. Eternal English Teaching Journal. https://doi.org/10.26877/eternal.v15i2.830

Suhaedin, E., Rozali, I., Ambiyar, A., & Sari, E. W. (2024). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek terhadap kemampuan berpikir kritis siswa SMK: Sebuah tinjauan literatur. Journal on Education. https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.6958

Susanti, H., & Waskito, W. (2024). Inovasi efektifitas Google Form sebagai media penilaian dan evaluasi pembelajaran di SMKN 4 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3239-3245.

Ummah, K., & Candra, O. (2023). Penerapan Kahoot! sebagai media evaluasi pada pembelajaran instalasi penerangan listrik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(2), 184-190.

Vachruddin, V. P., Susanto, B. A., Karim, A. R., Kusaeri, K., & Aditomo, A. (2023). Industrial-based competency and expertise assessment: Study of management assessments at SMK center of excellence and vocational education and training (VET). JPTK: Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. https://doi.org/10.21831/jptk.v29i2.63801

Widodo, M., Genjik, B., & Syahrudin, H. (2022). Penggunaan Google Form sebagai media evaluasi pembelajaran pada mata pelajaran komputer akuntansi kelas XI. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 12(7), 1745-1752.

Yanti, S., Zakir, S., Sesmiarni, Z., & Iswantir, I. (2023). Perancangan media pembelajaran berbasis aplikasi Kahoot pada mata pelajaran administrasi sistem jaringan di SMKN 1 Rao Selatan. Indonesian Research Journal on Education, 3(1), 572-577.

Zhang, X. (2024). Using reinforcement learning algorithms to optimize practical skills development in higher vocational and technical education. Journal of Electrical Systems. https://doi.org/10.52783/jes.3129

Downloads

Published

2024-10-15

How to Cite

Agraini, T. R., Ummah, A. A. ., Sari, P. M. ., Simantupang, W. ., & Yuliana, Y. (2024). Systematic literature review : Efektivitas penggunaan media digital sebagai instrumen evaluasi dalam Pembelajaran Kejuruan di SMK. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 7(4), 2467–2474. https://doi.org/10.31004/jutin.v7i4.37173

Issue

Section

Articles of Research