Efektifitas Penggunaan Aplikasi Platform Merdeka Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi Guru SMKN 1 Singingi Hilir

Authors

  • T Rahmilia Agraini Universitas Negeri Padang
  • Adisty Akhoma Ummah , Universitas Negeri Padang, Sumatra Barat
  • Waskito Waskito Universitas Negeri Padang, Sumatra Barat
  • Henny Yustisia Universitas Negeri Padang, Sumatra Barat

DOI:

https://doi.org/10.31004/jutin.v7i3.29827

Keywords:

Effectiveness, PMM, Teacher Competence

Abstract

National education is rooted in religious and cultural values and is responsive to the demands of changing times. With changing times, teachers are required to be able to adapt to changes in the education system which is also developing. This research aims to evaluate the effectiveness of using the Merdeka Mengajar Platform in improving teacher competency. This research used a qualitative descriptive method with the research subjects being all teachers at SMKN 1 Singingi Hilir. Data was collected using instruments in the form of questionnaires distributed via Google Form. The results of this research show that the Merdeka Mengajar Platform has a significant impact on improving the competency and performance of teachers at SMKN 1 Singingi Hilir. Through features such as Self-Training and Teaching Tools, this platform helps teachers develop pedagogical, technological, and professional competencies.

References

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.

Hutabarat, H., Harahap, M. S., & Elindra, R. (2022). Analisis penerapan kurikulum merdeka belajar di SMA Negeri Sekota Padangsidimpuan. Jurnal MathEdu (Mathematic EducationJournal), 5(3), 58-69.

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150.

Mulyasa, E. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musfah, J. (2012). Peningkatan Kompetensi Guru: Melalaui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik,. Jakarta: Kencana.

Rahimi, A., Darlis, A., Ammar, S. A., & Daulay, D. A. (2023). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 692-697.

Rohimat, S., & Najarudin, N. (2022). Webinar Strategi Penyelesaian Pelatihan Mandiri

Sukaryati, S., & Siminto, S. (2022). Analisis Kebutuhan Implementasi Kurikulum Sekolah Penggerak Di SDIT Al-Amin Kapuas. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 2(3), 150-167.

Susilana, R., Hernawan, A. H., Hadiapurwa, A., Syafitri, N. K., Halimah, L., & Nugraha, H. (2023). Pembinaan Pengembangan Kurikulum Merdeka Berbasis Best Practices Program Sekolah Penggerak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 29(1), 13-18.

Triyana, I. G. N. (2021). Pembelajaran Mandiri Perspektif Sosiologi Antropologi Pendidikan. Purwadita: Jurnal Agana dan Budaya, 5(1), pp. 25-30.

Yustiani, G., Abdulhak, I. & Pramudia, J. R. (2015). Peran Tutor Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Mandiri. Jurnal Pendidikan NonFormal dan Informal, 7(2), pp. 1 17.

Kemdikbud(2024). Apa Itu Platform Merdeka Mengajar? https://pusatinformasi.guru.kemdikbud. go.id/hc/en-us/articles/6090880411673-Apa-Itu-Platform Merdeka-Mengajar

Downloads

Published

2024-07-10

How to Cite

Agraini, T. R., Ummah, A. A. ., Waskito, W., & Yustisia, H. . (2024). Efektifitas Penggunaan Aplikasi Platform Merdeka Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi Guru SMKN 1 Singingi Hilir. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 7(3), 1551–1559. https://doi.org/10.31004/jutin.v7i3.29827

Issue

Section

Articles of Research