EFEKTIVITAS INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN SADARI SEBAGAI PENCEGAHAN DINI KANKER PAYUDARA

Authors

  • Ervi Rachma Dewi Program Studi Kesehatan Masyarakat, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Cendekia Utama
  • Lutfi Nihayani Program Studi Kesehatan Masyarakat, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Cendekia Utama

DOI:

https://doi.org/10.31004/prepotif.v5i1.1568

Keywords:

Health Promotion, BSE, Knowledge, Instagram

Abstract

Breast cancer is one of the cancers that cause women's death, because women who fail to realize why they have cancer. The high risk of breast cancer is caused by breast cancer education since adolescents in protection and early breast cancer. Based on the initial survey, it was found that 92.5% of 40 teenagers in Kudus did not know BSE, and 7.5% of 40 teenagers had heard the term BSE. Instagram as one of the information media that is widely used today can be used as a health promotion media. This research reveals knowledge of Instagram social media in increasing BSE knowledge as an early increase in cancer in adolescents in the Kudus district. The type and design of this study was pre- experimental with the One Group Pretest-Posttest Design. The sample in this study was adolescents in various high schools in Kudus Regency with 90 adolescents. The research instrument was questionnaire and Instagram media with AISAS. The data analysis of this research is univariate analysis to determine the level of knowledge and media instagram with AISAS while the bivariate analysis using Wilcoxon test. Based on the results of the study the average value before intervention 47.78 and intervention 74.50, the level of awareness of adolescents about BSE both 46 (51.1%) and sufficient 44 (48.9%) with the Wilcoxon test results obtained a value of 0, 0001 (p <0.05). Average score of average knowledge before and after health promotion using Instagram social media with a score of 55.92%, Instagram social media effectively provides educational information. Key Words: Health Promotion, BSE, Knowledge, Instagram

References

Databoks. (2018). Kasus Kanker Payudara Paling Banyak Terjadi di Indonesia, diakses tanggal 03 Januari 2019, https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/06/03/kasus-kanker- payudara-paling-banyak-terjadi-di-indonesia

Databoks. (2019). Penggunaan Instagram di Indonesia, diakses tanggal 25 Januari2019,https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2018/02/09/berapa pengguna-instagram-dari-indonesia

Dewanti, P. (2019). Efektivitas Model AISAS dalam Komunikasi Pemasaran pada Fitur Promosi Instagram (Doctoral dissertation, STIE YKPN)

Dinas Kesehatan Kabupaten Kudus (2020). Data Kasus Kanker Payudara 2018, Dinas Kesehatan Kabupaten, Kudus

Dinas Kesehatan Kabupaten Kudus (2020). Data Kasus Kanker Payudara 2019, Dinas Kesehatan Kabupaten : Kudus

Kakung, S.P. (2015). Hubungan antara Pengetahuan Ibu tentang Kanker Payudara dengan Perilaku SADARI pada Kader Posyandu Kecamatan Delanggu. Naskah Publikasi. Surakarta: Fakultas Kedokteran UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURAKARTA

Handayani, S., & Sudarmiati, S. (2012). Pengetahuan remaja putri tentang cara melakukan SADARI. Jurnal Keperawatan Diponegoro, 1(1), 93-100

Leonita, E., & Jalinus, N. (2018). Peran Media Sosial dalam Upaya Promosi Kesehatan: Tinjauan Literatur. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(2), 25-34

Machfoedz, Ircham & Eko Suryani. (2013). Pendidikan Kesehatan bagian dari Promosi Kesehatan. Yogyakarta: Fitramaya

Notoatmodjo, Soekidjo. (2014). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Profil Kesehatan Provinsi Jawa Tengah. (2018). Profil Jateng 2017, Dinas Kesehatan Provinsi Jawa Tengah, Semarang

Profil Kesehatan Provinsi Jawa Tengah. (2019). Profil Jateng 2018, Dinas Kesehatan Provinsi Jawa Tengah, Semarang

Permatasari Rita. (2017) Efektivitas Penggunaan Media Sosial Berupa Facebook dan Instagram Untuk Meningkatkan Pengetahuan Mahasiswa Non Kesehatan Tentang Dagusibu di Universitas Muhammadiyah Purwokerto [Skripsi]. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Rahmawati, J. K. (2019). Efektivitas Aisas Melalui Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan Brand Awareness BLP Beauty sebagai Kosmetik Local Brand= The effectiveness of aisas through instagram social media in increasing blp beauty awareness brand as cosmetic local brand (Doctoral dissertation, Universitas Pelita Harapan)

Risnawati Indah. (2015). Hubungan Tingkat Pengetahuan Tentang Pemeriksaan Payudara Sendiri (SADARI) dengan Praktik Pemeriksaan Payudara Sendiri (SADARI) pada Remaja, JIKK, Vol.6 (2), 2 Juli 2015, 65-71

Savitri,Astrid, dkk. (2015). Kupas Tuntas KANKER Payudara Leher Rahim & Rahim. Yogyakarta : Pustaka Baru Press

Suastina, I. D. A. R., Ticoalu, H., & Onibala, F. (2013). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Tingkat Pengetahuan Siswi tentang SADARI sebagai Deteksi Dini Kanker Payudara di SMA Negeri 1 Manado. Jurnal Keperawatan, 1(1)

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Downloads

Published

2023-12-20

How to Cite

Dewi, E. R., & Nihayani, L. (2023). EFEKTIVITAS INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN SADARI SEBAGAI PENCEGAHAN DINI KANKER PAYUDARA. PREPOTIF : JURNAL KESEHATAN MASYARAKAT, 5(1), 344–352. https://doi.org/10.31004/prepotif.v5i1.1568

Issue

Section

Articles