Penerapan Aplikasi E-Kpsp Sebagai Upaya Peningkatan Deteksi Tumbuh Kembang Anak Oleh Orang Tua
DOI:
https://doi.org/10.31004/jn.v9i4.50835Abstract
Penelitian ini menekankan pentingnya keterlibatan orang tua dalam memantau perkembangan anak usia dini. Instrumen yang digunakan adalah Kuesioner Pra Skrining Perkembangan (KPSP) yang kini dikembangkan dalam bentuk aplikasi e-KPSP untuk memudahkan deteksi tumbuh kembang anak. Penelitian dilakukan pada 52 orang tua siswa PAUD Pelita Hati, Kabupaten Garut. Hasil menunjukkan peningkatan signifikan keterampilan orang tua setelah menggunakan aplikasi. Sebelum intervensi, skor rata-rata keterampilan 33,10 (kategori rendah-sedang), sedangkan setelah intervensi meningkat menjadi 74,03. Analisis Wilcoxon Signed-Rank Test menghasilkan p = 0,000 (p < 0,05), membuktikan adanya perbedaan bermakna. Dengan demikian, aplikasi e-KPSP terbukti efektif meningkatkan keterampilan orang tua dalam mendeteksi tumbuh kembang anak usia dini.Downloads
Published
2025-10-31
How to Cite
Rifai, M. R., Qarragita, W. W., Ramdani, H. T., & Sapaat, M. (2025). Penerapan Aplikasi E-Kpsp Sebagai Upaya Peningkatan Deteksi Tumbuh Kembang Anak Oleh Orang Tua . Jurnal Ners, 9(4), 7754–7758. https://doi.org/10.31004/jn.v9i4.50835
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ners

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).






