HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN KEJADIAN TEMPER TANTRUM PADA ANAK USIA PRASEKOLAH DI KELOMPOK BERMAIN PERMATA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31004/jn.v3i2.395

Keywords:

Temper Tantrum, Democratic, Authoritarian, Permissive

Abstract

In Indonesia, within one year there are 23-83% of preschool-aged children have experienced tempertantrum. The causes of temper tantrums vary, one of which is parenting. As a result of this temper tantrum is quite dangerous, including the child will experience physical injury during emotional outbursts, and temper tantrum children as adults will have low self-control and irritability. The purpose of this study was to determine the relationship between parenting parents with the occurrence of temper tantrums in preschool children. This type of research is quantitative with cross sectional design. The sample in this study were all students enrolled in the Permata Bunda Play Group in Pulau Sarak village, amounting to 30 people. The sampling technique in this research is to use a total sampling technique. Analysis of the data used is univariate and bivariate analysis. The results showed there is a relationship between democratic parenting with the occurrence of temper tantrums (p value = 0.033 α α 0.05), there is a relationship between authoritarian parenting with temper tantrum events (p value = 0.041 ≤ α 0.05), there is no relationship between permissive parenting with the occurrence of temper tantrums (p value = 0.0274 ≥ α 0.05). Parents are expected to be able to apply good parenting, such as democratic parenting where the parenting is considered good applied to children because the risk of temper tantrums in children is smaller compared to authoritarian and permissive parenting.

References

Achroni, Keen, (2012). Ternyata Selalu Mengalah Itu Tidak Baik. Yogyakarta, Javalitera

Ambarwati & Nasution, (2012). Pintar Asuhan Keperawatan Bayi dan Balita. Yogyakarta, Cakrawala Ilmu

Data kependudukan dan catatan sipil tahun 2018, https://gis.dukcapil.kemendagri.go.id/peta/diperoleh tanggal 8 April 2019.

Dahlan, Sopiyudin. (2009). Statistika untuk Kedokteran dan Kesehatan. Jakarta, Salemba Medika

Fitri, Lisca Nurmalika (2018). “Hubungan Fungsi Afektif Keluarga dengan Perilaku Temper Tantrum Anak Usia 3-5 Tahun di Kecamatan Patrang Kabupaten Jemberâ€. Skripsi. Universitas Jember

Hidayat, A. Aziz Alimul, (2011). Metode Penelitian Keperawatan dan Teknik Analisis Data. Jakarta, Salemba Medik

Khasanah, dkk. “ Kejadian Sibling Rivalry pada Anak Usia Sekolah. Jurnal penelitian. Universitas Islam Sultan Agung

Kirana, Rizkia Sekar, (2013). “hubungan pola asuh orang tua dengan temper tantrum pada anak pra sekolah. Skripsi. Universitas Negeri Semarang, https://lib.unnes.ac.id/18549/1/1550408060.pdf , diperoleh tanggal 1 April 2019.

Lusiana, Esti, (2015). “Perbedaan Risiko Temper Tantrum Anak Usia Pra Sekolah antara Ibu Bekerja dan Tidak Bekerja Di Roudlotul Atfal Man 2 Kelurahan Gebang Kecamatan Patrang Kabupaten Jemberâ€. Skripsi. Universitas Jember, https://library.unej.ac.id/index.php?p=show_detail&id=170299&keywords= , diperolah tanggal 1 april 2019.

Masnur, (2011). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Jakarta, Pustaka Pelajar

Mediansari, Rosaning Harum. “Hubungan antara kecerdasan emosional orangtua dengan perilaku temper tantrum. Jurnal penelitian. Fakultas kedokteran UNS

Morrison, George s, (2012). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta, Indeks

Mutiah, Diana, (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta, Kencana

Notoatmodjo, Soekidjo, (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta, Rineka Cipta

Rahmah, Nur Faizah, (2012). Mendesain Perilaku Anak Sejak Dini. Surakarta, Adi Cipta Cemerlang

Siregar, Nofia Susanti, (2011). “Perbedaan kecerdasan emosional antara anak sulung dan anak bungsuâ€.skripsi. UIN Sultan Syarif Kasim Pekanbaru

Soetjiningsih & Ranuh, IG.N.Gde, (2015). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta, EGC

Supriyanti, Eka & Hariyanti, TB (2018). “Hubungan antara jumlah saudara dengan kejadian temper tantrum pada anak usia 3-5 tahun di TK wilayah Tumpang kecamatan Malang

Suryani, Eko & Badi’ah, Atik, (2017). Asuhan Keperawatan Anak Sehat & Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta, Pustaka Baru Press

Suhartini, Titin, (2017). “hubungan komunikasi orang tua dengan temper tantrum pada anak prasekolahâ€. Skripsi. STIKES Insan Cendekia Medika, https:///www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repo.stikesicme-jbg.ac.id/37/1/, diperoleh tanggal 27 April 2019.

Syam, subhan (2013). “Hubungan pola asuh orangtua terhadap kejadian temper tantrum pada anak usia toddler di paud dewi kunti Surabaya. Jurnal penelitian. Unair Surabaya

Wulansari, Mutiara, (2015). “Perilaku Tantrum Anak Usia 5-6 Tahun di Tk Marditama Timbulharjo Sewon Bantulâ€.skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta, http://eprints.uny.ac.id/26693/1/Mutiara%20Wulansari_11111241029.pdf, diperoleh tanggal 12 April 2019.

Yusuf, Syamsu, (2016). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung, Rosda Karya

Zakiyah, Nisaus, (2015). “hubungan pola asuh orang tua dengan kejadian temper tantrum pada anak usia toddler di dukuh pelem kelurahan baturetno banguntapan bantulâ€. Skripsi . STIKES Aisyiyah Yogyakarta, http://digilib.unisayogya.ac.id/642/1/Naskah%20Publikasi.pdf , diakses pada tanggal 1 April 2019.

Downloads

Published

2019-10-26

How to Cite

ALINI, A., & JANNAH, W. (2019). HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN KEJADIAN TEMPER TANTRUM PADA ANAK USIA PRASEKOLAH DI KELOMPOK BERMAIN PERMATA. Jurnal Ners, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.31004/jn.v3i2.395