Startegi komunikasi HUMAS SMKN 1 Barumun dalam menjalin kerjasama dengan DU/DI
DOI:
https://doi.org/10.31004/jutin.v8i1.38170Keywords:
Communication Strategy, Public Relations, DU/DI, Management CommunicationsAbstract
This study aims to analyze the communication strategy of Public Relations of SMKN 1 Barumun in establishing cooperation with the Business World and Industry (DU/DI). Vocational education at SMKN 1 Barumun focuses on improving students' skills that are relevant to the world of work through strategic partnerships with DU/DI. The method used is descriptive qualitative, with interviews, observations, and documentation as data collection techniques. The results of the study indicate that the communication strategy of Public Relations of SMKN 1 Barumun in building relationships with industry stakeholders is effective through the PRAKERIN program. The strategies used include Research-Listening, Planning-Decision, Communication-Action, and Evaluation. Although data collection and the MOU process went well, several aspects such as attitudes, responses, and decisions of Public Relations need to be strengthened. The role of the head of department is also very important in supporting this strategy, by increasing inclusive implementation to strengthen relationships with stakeholders and support the success of school programs.References
Bungin, B. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif: Aktuaisasi Metodologis ke Arah Ragam Varian Kontemporer. Depok: Rajawali Pers
Cutlip, S.M., et al.2000.Effective Public Relations. New Jersey: Prentice Hall.
Dikmenjur. 2008. Kurikulum SMK. Jakarta: Dik- menjur
Dikmenjur. (2003). Unit Produksi Sekolah sebagai Institusi Pasangan PSG. Jakarta: Direktorat Dikmenjur Depdikbud.
Hari Purnomo, Setiawan dan Zulkiefli Mansyah. 1999. Manajemen Strategi, Sebuah Konsep Pengantar. Jakarta: Lembaga Penerbitan Fakultas Ekonomi UI.
Jefkins, Frank. 2003. Public Relations, terj.Haris Munandar. Jakarta: Erlangga.
Indriaturahmi. (2016). Peran Dunia Usaha dan Dunia Industri dalam Penyelenggaraan SMK Berbasis Kearifan Lokal di Kota Mataram. Jurnal Pendidikan Vokasi. 6(2): 162-172.
Isbianti, P. (2009). Peran Humas sebagai upaya menjalin kerjasama antara SMK dengan Dunia Usaha/Dunia Industri (DU/DI). Jurnal Manajemen Pendidikan. 5(1): 41-54.
Nesia, Andin. 2014. Dasar-Dasar HUMAS. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Noviansyah, W., & Efendi, A. (2016). Analisis Kesiapan dan Hambatan Partnership MAK-DU/DI di Daerah Istimewa Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional dan Pameran Produk Pendidikan Vokasi ke 1, Yogyakarta: 2016. 124-129
Nusa Putra. (2012). Penelitian Kualitatif: Proses dan Aplikasi. Jakarta: PT Indeks.
Oliver, Sandra. 2007. Public Relation Strategy. Jakarta: Erlangga.
Panuju, R. 2002. Krisis Public Relations. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan No. 34 Tahun 2018 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta : Kemendikbud.
Peraturan Pemerintah Nomor 10 Tahun 2017
Rachmadi, F. 1994. Humasdalam Teori dan Praktek. Jakarta: Gramedia
Riduwan, 2010.Metode dan Teknik Penyusunan Tesis. Alfabeta, Bandung.
Ruslan Rosyadi. 1998. Manajemen Public Rela- tions & Media Komunikasi. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Ruslan, Rosady. 2008.Manajemen Humas& Media Komunikasi: Konsepsi dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Simandjuntak, P., John, O.D.S., Budi, D.Z., Bambang, dan Priyogutomo, J. 2003. Public Relations. Yogyakarta: Graha Ilmu
Peserta didiknto R. (2019). Manajemen Kemitraan Guru Produktif SMK dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri. Surabaya.CV. Pustaka Mediaguru.
Soyusiawaty, D., & Fajri, C. (2018). Strategi Humas dalam Menjalin Good Relationship dengan eksternal Pemangku kepentingan. Channel, 4(2): 181-190.
Umar, H. (2013). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali
Widiyanto. (2010). Strategi pengembangan kurikulum berbasis kompetensi DU/DI untuk SMK, Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, Volume 2, 103–116.
Zulkarnain Nasution. (2006). Manajemen Humas di Lembaga Pendidikan. Malang: Umm Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elida Hapni Hasibuan, Tantri Puspita Yazid, Mumhammad Firdaus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.