Startegi komunikasi HUMAS SMKN 1 Barumun dalam menjalin kerjasama dengan DU/DI

Authors

  • Elida Hapni Hasibuan Universitas Riau
  • Tantri Puspita Yazid Universitas Riau
  • Mumhammad Firdaus Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.31004/jutin.v8i1.38170

Keywords:

Communication Strategy, Public Relations, DU/DI, Management Communications

Abstract

This study aims to analyze the communication strategy of Public Relations of SMKN 1 Barumun in establishing cooperation with the Business World and Industry (DU/DI). Vocational education at SMKN 1 Barumun focuses on improving students' skills that are relevant to the world of work through strategic partnerships with DU/DI. The method used is descriptive qualitative, with interviews, observations, and documentation as data collection techniques. The results of the study indicate that the communication strategy of Public Relations of SMKN 1 Barumun in building relationships with industry stakeholders is effective through the PRAKERIN program. The strategies used include Research-Listening, Planning-Decision, Communication-Action, and Evaluation. Although data collection and the MOU process went well, several aspects such as attitudes, responses, and decisions of Public Relations need to be strengthened. The role of the head of department is also very important in supporting this strategy, by increasing inclusive implementation to strengthen relationships with stakeholders and support the success of school programs.

References

Bungin, B. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif: Aktuaisasi Metodologis ke Arah Ragam Varian Kontemporer. Depok: Rajawali Pers

Cutlip, S.M., et al.2000.Effective Public Relations. New Jersey: Prentice Hall.

Dikmenjur. 2008. Kurikulum SMK. Jakarta: Dik- menjur

Dikmenjur. (2003). Unit Produksi Sekolah sebagai Institusi Pasangan PSG. Jakarta: Direktorat Dikmenjur Depdikbud.

Hari Purnomo, Setiawan dan Zulkiefli Mansyah. 1999. Manajemen Strategi, Sebuah Konsep Pengantar. Jakarta: Lembaga Penerbitan Fakultas Ekonomi UI.

Jefkins, Frank. 2003. Public Relations, terj.Haris Munandar. Jakarta: Erlangga.

Indriaturahmi. (2016). Peran Dunia Usaha dan Dunia Industri dalam Penyelenggaraan SMK Berbasis Kearifan Lokal di Kota Mataram. Jurnal Pendidikan Vokasi. 6(2): 162-172.

Isbianti, P. (2009). Peran Humas sebagai upaya menjalin kerjasama antara SMK dengan Dunia Usaha/Dunia Industri (DU/DI). Jurnal Manajemen Pendidikan. 5(1): 41-54.

Nesia, Andin. 2014. Dasar-Dasar HUMAS. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Noviansyah, W., & Efendi, A. (2016). Analisis Kesiapan dan Hambatan Partnership MAK-DU/DI di Daerah Istimewa Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional dan Pameran Produk Pendidikan Vokasi ke 1, Yogyakarta: 2016. 124-129

Nusa Putra. (2012). Penelitian Kualitatif: Proses dan Aplikasi. Jakarta: PT Indeks.

Oliver, Sandra. 2007. Public Relation Strategy. Jakarta: Erlangga.

Panuju, R. 2002. Krisis Public Relations. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan No. 34 Tahun 2018 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta : Kemendikbud.

Peraturan Pemerintah Nomor 10 Tahun 2017

Rachmadi, F. 1994. Humasdalam Teori dan Praktek. Jakarta: Gramedia

Riduwan, 2010.Metode dan Teknik Penyusunan Tesis. Alfabeta, Bandung.

Ruslan Rosyadi. 1998. Manajemen Public Rela- tions & Media Komunikasi. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Ruslan, Rosady. 2008.Manajemen Humas& Media Komunikasi: Konsepsi dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Simandjuntak, P., John, O.D.S., Budi, D.Z., Bambang, dan Priyogutomo, J. 2003. Public Relations. Yogyakarta: Graha Ilmu

Peserta didiknto R. (2019). Manajemen Kemitraan Guru Produktif SMK dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri. Surabaya.CV. Pustaka Mediaguru.

Soyusiawaty, D., & Fajri, C. (2018). Strategi Humas dalam Menjalin Good Relationship dengan eksternal Pemangku kepentingan. Channel, 4(2): 181-190.

Umar, H. (2013). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali

Widiyanto. (2010). Strategi pengembangan kurikulum berbasis kompetensi DU/DI untuk SMK, Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, Volume 2, 103–116.

Zulkarnain Nasution. (2006). Manajemen Humas di Lembaga Pendidikan. Malang: Umm Press.

Downloads

Published

2025-01-13

How to Cite

Hasibuan, E. H., Yazid, T. P., & Firdaus, M. (2025). Startegi komunikasi HUMAS SMKN 1 Barumun dalam menjalin kerjasama dengan DU/DI. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 8(1), 516–521. https://doi.org/10.31004/jutin.v8i1.38170

Issue

Section

Articles of Research

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.