Optimalisasi Sistem Online Single Submission pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Terhadap Usaha Mikro Kecil Kota Lubuklinggau

Authors

  • Fitri Yanti Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Musi Rawas
  • Umi Fitriana Lestari Universitas Musi Rawas

DOI:

https://doi.org/10.31004/jutin.v7i3.32578

Keywords:

Optimalisasi OSS; Usaha Mikro Kecil; Online Single Submission

Abstract

This research aims to determine the optimization of the Online Single Submission (OSS) system at the Investment and One-Stop Integrated Service Office for Micro and Small Enterprises in Lubuklinggau City and the factors that hinder it. This research uses a descriptive qualitative method intended to provide a clear and comprehensive depiction with assured accuracy of the existing issues. Data collection was carried out through observation, interviews, and documentation. The research results indicate that the optimization of the OSS system at the Investment and One-Stop Integrated Service Office for Micro and Small Enterprises in Lubuklinggau City has been quite optimal because: 1) Communication within OSS through socialization to the public regarding OSS and communication from OSS operators and the Investment and One-Stop Integrated Service Office has been good, as business actors are given explanations on the requirements for processing until the business identification number (NIB) is issued, in line with the vision and mission of the Investment and One-Stop Integrated Service Office; 2) The resources (operators) tasked with operating the OSS application system number two people, as OSS services do not take a long time because when all requirements have been fulfilled by business actors, the service can be quickly completed, supported by facilities and infrastructure such as computers, printers, and internet networks; 3) The disposition or attitude and commitment of the Investment and One-Stop Integrated Service Office have been quite good.

References

S. N., Wijaya, A. F., & Suryadi. 2014. Efektivitas Website Sebagai Media E-Govern3ment dalam Meningkatkan Pelayanan Elektronik Pemerintah Daerah (Studi Pada Website Pemerintah Daerah Kabupaten Jombang ), 17(2), 126–135.

Ardiansyah. 2017. Efektivitas Sistem Pengadaan Barang / Jasa Secara Elektronik

Cangara, Hafied. 2014. Komunikasi Politik, Konsep, Teori dan Strategi. Jakarta:Raja Grafindo Persada.

Emzir. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Rajagrafindo Persada.

Instruksi Presiden Nomor 3 Tahun 2003 tentang Kebijakan dan Strategi Nasional Pengembangan E-Government

Kurniawan, Luthfi J. 2008. Paradigma Kebijakan Pelayanan Publik. Jakarta: Intrans-MP3.

Lutfi Muhammad, dkk. 2020. Pedoman Penulisan Proposal dan Skripsi Edisi 4 Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Muhammadiyah Sinjai.

Milles, M.B. and Huberman, M.A. 1992. Analisa Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia.

Miles, Huberman dan Salda. 2014. Analisa Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia.

Peraturan Pemerintah Nomor 24 Tahun 2018 tentang Pelayanan Perizinan Berusaha Terintegrasi secara elektronik

Peraturan Pemerintah Nomor 6 Tahun 2021 tentang Penyelenggaraan Perizinan Berusaha di Daerah

Peraturan Pemerintah Nomor 5 Tahun 2021 tentang Penyelenggaraan Perizinan Berusaha Berbasis Risiko.

Purwanto, Agus Erwan dan Sulistyastuti, Ratih Dyah. 2015. Implementasi Kebijakan Publik. Yogyakarta: Gava Media

Raihan, A. H., Amin, M. J., & Dama, M. 2017. Efektivitas Kebijakan Penerapan Aplikasi Sistem Informasi Desa Dan Kelurahan (Si-Daleh) Di Desa Rapak Lambur Kecamatan Tenggarong Kabupaten Kutai Kertanegara. EJournal Ilmu Pemerintahan, 5, 1205–1218.

Sinambela, Lijan Poltak Dkk. 2010. Reformasi Pelayanan Publik, Teori Kebijakan dan Implementasi, Cetakan Kelima: Pt. Bumi Aksara

Subarsono. 2011. Analisis Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sudrajat, R. K., Setyowati, E., & Sukanto. 2003. Efektivitas Penyelenggaraan EGovernment Pada Badan Pelayanan Perizinan Terpadu Kota Malang. Jurnal Administrasi Publik (JAP), 3(12), 2145–2151.

Sugiono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung.

.............., Hoy dan Miskel 2003. Metode Penelitian Administrasi, Bandung. Alfabeta.

Susena, E., & Lestari, D. A. 2016. Efektivitas Penerapan Electronic Government Terhadap Pelayanan Publik di Kabupaten Sragen. Jurnal SAINSTECH, 2(3), 56-63.

Syafri, Wirman Dan Israwan Setyoko. 2010. Implementasi Kebijakan Publik dan Etika Profesi Pamong Praja. Bandung: Alqaprint Jatinangor.

Undang-undang nomor 20 tahun 2008 tentang usaha mikro, kecil dan menengah.

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2020 tentang Cipta Kerja

Downloads

Published

2024-07-10

How to Cite

Yanti, F. ., & Lestari, U. F. . (2024). Optimalisasi Sistem Online Single Submission pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Terhadap Usaha Mikro Kecil Kota Lubuklinggau. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 7(3), 1933–1938. https://doi.org/10.31004/jutin.v7i3.32578

Issue

Section

Articles of Research

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.