HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN KEPERAWATAN DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP DI PUSKESMAS SUNGAI SIRIH KAB. KUANSING TAHUN 2017

Authors

Abstract

Increasing the number of patients is one indication of patient satisfaction in health services. At Puskesmas Sungai Sirih the number of patients treated has increased. This study aims to determine the relationship between the quality of nursing service with the level of patient satisfaction inpatient at Puskesmas Sungai Sirih Kab. Kuansing 2017. This type of research is quantitative analytical research with cross sectional study design. The population in this study were inpatients at Puskesmas Sungai Sirih. Samples taken as many as 40 patients by using accidental sampling technique. This research by using questionnaire of quality of service of nursing and questioner of patient satisfaction level so that data obtained is primary data. The analysis used is univariate and bivariate analysis through Chi-square test. Statistical test results obtained P-value value 0.021 <0.05 then it can be concluded there is a relationship between the quality of nursing service with the level of patient satisfaction inpatient at Puskesmas Sungai Sirih Kab. Kuansing in 2017. It is expected that the nurse to improve the quality of nurse's performance in providing better nursing service.

References

Arkhan. (2013). Pengertian Kepuasan Pasien Menurut Ahli, http://shering tips hidup sehat.blogspot.co.id, diperoleh tanggal 13 Maret 2016.

Asmadi. (2006). Konsep Dasar Keperawatan. Jakarta: EGC.

Bustami. (2011). Penjaminan Mutu Pelayanan Kesehatan & Akseptabilitasnya. Jakarta: Erlangga.

Dewi, E. (2010). Hubungan Antara Kualitas Pelayanan Rawat Inap dengan Kepuasan Pasien di Bangsal Mawar I dan Mawar III RSUD DR Moewardi Surakarta. Skripsi tidak diterbitkan.

Efendi, F. (2009). Keperawatan Kesehatan Komunitas. Jakarta : Salemba Medika.

Gerson, R. (2006). Mengukur Kepuasan Pelanggan. Jakarta: PPM.

Hidayat, A. (2010). Metologi Penelitian Kebidanan Teknik Analisa Data. Jakarta: Salemba Medika.

Hidayat, A. (2012). Riset Keperawatan dan Teknik Penulisan Ilmiah. Jakarta: Salemba Medika.

Kotler, Philips. (2006). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta : Erlangga.

Lufri, M. (2006). Metodologi Penelitian. Fakultas Matematika dan IPA Universitas Negeri Padang.

Notoatmodjo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.

Nursalam, (2012). Manajemen Keperawatan Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional. Jakarta: Salemba Medika.

Pohan, S. (2013). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan Dasar-Dasar Pengertian dan Penerapan. Jakarta: EGC.

Potter, A. (2006). Buku Ajar Fundamental Keperawatan: Konsep, Proses dan Praktik Edisi 4. Jakarta: EGC.

Purwanto. (2007). Kualitas Pelayanan Keperawatan. https://klinis.wordpress.com, diperoleh tanggal 13 Maret 2016.

Rosidi, K. (2012). Pengertian Perawat dan Keperawatan. http:// ners kholid rosyidi.blogspot.co.id, diperoleh tanggal 13 Maret 2016.

Sabarguna, B. (2006). Quality Assurance Pelayanan Rumah Sakit. Yogyakarta: Konsorsium Rumah Sakit Islam Jateng-DIY.

Setiadi. (2007). Konsep & Penulisan Riset Keperawatan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Simamora, B. (2009). Dokumentasi Proses Keperawatan. Jember: Jember University Press.

Simamora, B. (2010). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono. (2008). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Supranto, J. (2011). Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan untuk Menaikkan Pangga Pasar. Jakarta: Rineka Cipta.

Supriyanto, S. (2010). Pemasaran Industri Jasa Kesehatan. Yogyakarta: ANDI.

Tjiptono, F. (2006). Manajemen Jasa. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Wahyuni, D. (2013). Hubungan Layanan Keperawatan dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap di Puskesmas Sumber Sari Kab. Jember. Skripsi tidak diterbitkan.

Yahya, S. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Keperawatan Terhadap Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Terpadu (Rindu) RSUP H. Adam Malik Medan. Skripsi tidak diterbitkan.

Yamit, Z. (2010). Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Yogyakarta. Ekonisia.

Yani, A. (2007). Menjaga Mutu Pelayanan Rumah Sakit. Jakarta: PT. Citra Wisma Satria.

Zaniarti, D. (2011). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Raat Inap Jamkesmas di RSUD Salatiga. Skripsi tidak diterbitkan.

Downloads

Published

2018-04-16

Issue

Section

Articles