The Effect of Teacher Professionalism in Islamic Religious Education in the Era of Society 5.0 in Indonesia: A Meta-Analysis
DOI:
https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.13129Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profesionalisme guru Pendidikan Agama Islam di era Society 5.0 di Indonesia. Penelitian ini merupakan jenis penelitian meta analisis. Sumber data berasal dari 17 jurnal nasional dan internasional yang diterbitkan dari tahun 2025-2023. Pencarian sumber data melalui google scholar, sciencedirect, Emerald, Springer, Taylor of Francis, ProQuest, Hindawi, Wiley dan Eric. Data yang digunakan sebagai sumber telah terindeks oleh SINTA, Scopus, WOS dan DOAJ. Teknik pengumpulan data adalah observasi langsung melalui database online. Kata kunci yang digunakan dalam pencarian sumber data adalah Profesional, Guru Profesional dan Guru Pendidikan Agama Islam. Analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif kuantitatif dengan aplikasi OpenMEE. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa guru Pendidikan Agama Islam yang profesional memiliki pengaruh positif dalam mendukung kemajuan Pendidikan Islam di Indonesia dengan nilai effect size sebesar 0,76 dengan kategori tinggi. Hal ini menunjukkan bahwa profesionalisme guru sangat dibutuhkan dalam mendorong kemajuan proses belajar mengajar Pendidikan Agama Islam di Indonesia.Downloads
Published
2023-03-25
How to Cite
Karim, M., Antoni, S. ., Oktarina, K. ., & IAIN Kerinci, T. A. S. (2023). The Effect of Teacher Professionalism in Islamic Religious Education in the Era of Society 5.0 in Indonesia: A Meta-Analysis . Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 1710–1717. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.13129
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2023 M Karim, Syafrul Antoni, Karlini Oktarina; Tomi Apra Santosa IAIN Kerinci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).